اسپیندل موتور Spindle motor

اسپیندل موتورSpindle motor

اسپیندل موتور چیست ؟
از اسپندل موتور در دستگاه های cnc (سی ان سی) از قبیل چوب ، سنگ, mdf و دستگاه هایی که عملیات حکاکی، براده برداری و … استفاده می شود و وجود آن در دستگاه cnc الزامی می باشد.
بنابراین اسپیندل موتور یکی از اجزای اصلی دستگاه های cnc می باشد.
همچنین مبنا و اساس کار اسپندل موتور، چرخاندن سریع ابزار است به طوری که دوران آن به ۲۴۰۰۰ دور در دقیقه میرسد.
در واقع کار اسپیندل موتور، چرخش ، قدرت براده برداری است و هر چقدر سریعتر باشد کیفیت براده برداری بیشتر است .
اسپیندل موتور در خانواده موتورها در سری AC موتورها محسوب می شود.موتور های AC پرسرعت یعنی (High speed)هستند که به وسیله داریو های فرکانس بالا کنترل می شوند

اسپیندل موتور ها نوع خاصی از موتورهای AC پرسرعت (High speed) هستند که به وسیله درایوهای فرکانس بالا که به اینورترها معروفند کنترل می شوند و بیشتر در صنعتCNC سازی  برای عملیات حکاکی ، برش مورد استفاده قرار می گیرند .

انواع اسپیندل موتور از نظر لحاظ نوع تعویض :

اسپیندل موتور از لحاظ نوع تعویض ابزار به دو دسته اصلی (دستی و اتوماتیک) دسته بندی می شوند ، در نوع اتوماتیک عملیات تعویض ابزار به صورت خودکار انجام می گیرد .

انواع اسپیندل موتور از نوع خنک شوندگی :

اسپیندل موتور از نظر نوع تهویه و خنک شوندگی به دو نوع هوا خنک (Air cooling) و آب خنک (Water cooling) تقسیم می شوند ،که در سیستم های آب خنک عملیات براده برداری بسیار روانتر و کم صدا تر صورت می گیرد و بیشتر در اجسام سخت مانند سنگها و فلزات مورد استفاده قرار می گیرند. ضمناً بلبرینگهای مورد استفاده در این موتورها از یک نوع خاص بوده تا توانایی تحمل دورهای بالا را داشته باشند.

انواع اسپیندل موتور های موجود در بازار با ER مختلف :
 
اسپیندل های هوا خنک با برند HSD باER32
اسپیندل HQD
اسپیندل هوا خنک با برند ARL با ER20
اسپیندل های آب خنک با ER20 و ER25